My starší známe z dob minulých mnoho případů, kdy si někdo ‚vypůjčil‘ firemní vozidlo k ryze soukromým účelům. Jistě, nesmělo se to, protože se jednalo o zneužívání ‚majetku všeho pracujícího lidu‘ a takový šofér nebo jiný zaměstnanec, mající onu příležitost, porušoval zákony i tím, že si za takové zneužití nechal bokem šoupnout nějakou tu korunu, ovšem přesto to byla vcelku rozšířená praxe. Protože každý si chtěl něco přivydělat. A tehdejší služby obyvatelstvu byly na tak zoufalé úrovni, že si jen málokdo troufnul proti podobné praxi něco namítat a žalovat. Protože kdo ví, kdy by mohl i on potřebovat…?
A ani s příchodem současného režimu se toho v tomto ohledu nejednou zase až tak moc nezměnilo. Snad jedině s výjimkou toho, že už se dnes nejedná o ‚majetek nás všech‘, o vozidla v socialistickém vlastnictví.
I dnes ‚se občas zaměstnanci spletou‘ a použijí – mají-li tu možnost – firemní vozidlo k soukromým účelům. I dnes si občas dopřejí nějakou tu černou jízdu, kterou si nechají zaplatit bokem, i dnes si občas natankují pohonné hmoty do vlastního vozu za firemní peníze, i dnes tu a tam zašmelí nějaký ten náhradní díl, ošidí něco, co měli udělat, ale z nějakého důvodu se jim do toho nechtělo.
A těch možností, jak si přilepšit na úkor zaměstnavatele, je!
A jak se tomu může podobná šizená firma bránit? Co se týká vozidel, může využít dejme tomu monitoring vozidla. Což je skvělá věc. Protože tento systém kontroluje, kde se vozidlo v té které chvíli nachází, hlásí to v reálném čase i zaznamenává pro pozdější využití, ví, co ono vozidlo dělá, jak efektivně je využíváno. Ví se, kolik se čerpá pohonných hmot i kolik je těchto aktuálně v nádrži, ví se o každém vybočení ze zadaných pravidel, ví se o kvalitě práce řidičů i o tom, jak fungují jednotlivé systémy toho kterého vozu.
A také se tím šetří čas potřebný na nezbytnou byrokracii, dá se tím trasovat dle historie, hledat optimální cesta a tak dále a tak podobně.
Prostě jde o užitečný systém, snižující možnosti zneužití vozového parku a všeho kolem něj na minimum. Což šetří podniku peníze. Jež by jinak dost možná někdo ulil bokem pro soukromou potřebu. Což není žádoucí ani fér.